O projektu

Projekt "Dialogy - společně se učíme pro Evropu" je česko-německý jazykově vzdělávací projekt financovaný programem přeshraniční spolupráce EU - "Hallo Nachbar. / Ahoj sousede." Je určený pro základní školy s výukou němčiny a češtiny jako cizího jazyka.
Jeho smyslem je spojovat partnerské školy - hledat na německé straně školy s výukou češtiny a společně s českými studenty němčiny pořádat společné akce, díky kterým by žáci mohli v praxi využívat svoje znalosti, navazovat nové kontakty se svými zahraničními protějšky, poznávat jejich kulturu, města, zvyklosti, historii, životní styl a v neposlední řadě prohlubovat své jazykové dovednosti.

Cíle


1. Zlepšovat jazykové znalosti žáků a motivovat je i k budoucímu studiu jazyka sousední země

Pouze na několika německých školách v Krušných horách v Sasku se žáci učí češtinu jako cizí jazyk v rámci školního vyučování. Čeština pro cizince se nabízí pouze jako třetí cizí jazyk nebo jako zájmový kroužek. Pouze na Jenaplanschule v Markersbachu se žáci učí češtinu jako povinný předmět od 1. do 10. třídy. Od 5. třídy je čeština druhým cizím jazykem. Na Základní škole jazyků v Karlových Varech si žáci mohou zvolit němčinu jako druhý cizí jazyk od 5. třídy.

Pro děti od 1. do 4. třídy představuje spolupráce na projektu a poznávání stejně starých německých dětí, které již mluví česky, významnou motivaci, aby si jazyk sousední země, němčinu, vybrali v 5. ročníku jako druhý cizí jazyk.


2. Tvorba nových jazykových materiálů

Pro turistické aktivity v regionu nebo pro profesní dráhu je užitečné ovládat alespoň základy jazyka sousední země a znát i další zvyklosti, například zásady jednání s hosty v restauraci nebo průběh obchodního rozhovoru. Žáci i dospělí, kteří se projektu zúčastní, zde mají možnost při společném učení a aktivitách dále rozvíjet své jazykové a interkulturní kompetence.

Druhým cílem je proto intenzivní vzájemná spolupráce škol. Pro výuku cizích jazyků se budou využívat a rovněž dále rozšiřovat společně zpracované materiály. Jedná se o pracovní listy a slovníčky k tématům "Život ve středověku", Řemesla", "Ve městě" a "Život v přírodě", dále pak videa se scénkami z každodenního života k tématům z učebních osnov cizích jazyků. Pro děti od 1. do 3. třídy se budou vytvářet tematické čítanky s fotkami a obrázky a komiksy speciálně přizpůsobené výukovým cílům. Jelikož se čeština pro cizince na prvním stupni vyučuje velmi zřídka, chybí potřebné materiály vhodné k výuce malých dětí. Proto se budou vytvářet ve spolupráci s partnerskou školou.



3. Vznik nových možností vzdělávání

- například po vyučování, díky kterým by žáci mohli poznávat cizí jazyk, a tyto znalosti pak prohlubovali při projektových týdnech a žákovských setkáních během komunikace se svými vrstevníky ze sousední země. Děti by měly především odbourat ostych z mluvení v cizí řeči. Zájmové kroužky robotiky z obou škol budou úzce spolupracovat. Žáci se budou setkávat každých 6 až 8 týdnů v Karlových Varech nebo v Markersbachu. Přes internet se budou vzájemně informovat každý týden v rámci kroužku robotiky nebo ve svém volném čase o nových výsledcích své práce.



Celý projekt spočívá na vzdělávání žáků a žákyň za účelem zlepšení jejich jazykových a interkulturních kompetencí. Všichni projektoví partneři se aktivně účastní pedagogických aktivit projektu. Učitelé se zúčastní konferencí a dalších vzdělávacích akcí. Společná setkání v Markersbachu a Karlových Varech jsou realizována a vedena učiteli obou škol. Externí spolupracovníci fungují ve svých vzdělávacích oblastech jako experti. Konferencí se zúčastní také učitelé dalších škol z regionu. Zde budou představeny výsledky projektu a zpracované materiály. Učitelé mohou využít tyto materiály i na svých školách k výuce jazyka sousední země.
Projekt přispívá ke vzdělání v oblasti lokálních specifik v regionech na obou stranách hranice. Zprostředkovává ideu společného regionu v souladu s myšlenkou euroregionů Evropské unie. Projekt odbourává jazykové bariéry a pomáhá vytvořit nové interkulturní vztahy. Vytváří základ pro intenzivní spolupráci zúčastněných žáků do budoucna.

Komentáře